Hoppa till innehåll
Miljösamverkan Sveriges logotyp
Kontakta oss
  • Start
  • Miljöskydd
  • Natur
  • Vatten
  • Metodik
  • Grupparbetsplats
  • Alla miljösamverkan
  • Start
  • Miljöskydd
  • Natur
  • Vatten
  • Metodik
  • Grupparbetsplats
  • Alla miljösamverkan
Miljösamverkan Sveriges logga
  • Start
  • Miljöskydd
  • Natur
  • Vatten
  • Metodik
  • Grupparbetsplats
  • Alla miljösamverkan
  • Start
  • Miljöskydd
  • Natur
  • Vatten
  • Metodik
  • Grupparbetsplats
  • Alla miljösamverkan

Start › Miljöskydd › Tillsyn av industriutsläpps-verksamheter › Egenkontroll

Tillsyn av industriutsläppsverksamheter
  • Egenkontroll
  • Statusrapport
  • Periodisk kontroll
  • Miljörapport BAT
  • Information allmänhet – återrapportering
  • Information till verksamhetsutövare
  • Tillsynsbesök
    • Allvarlig brist
    • Bedömning av besöksfrekvens
    • Handläggningsrutiner
    • Normal drift
    • Tillsynsprogram
  • Tillsynsrapport

Egenkontroll

På vilket sätt påverkas egenkontrollen när en industriutsläppsverksamhet får offentliggjorda BAT-slutsatser?

Översyn av egenkontrollen behövs

För varje Industriutsläppsverksamhet bör det finnas ett kontrollprogram alternativt en sammanställning av egenkontrollen. En översyn av egenkontrollen bör ske så snart verksamheten har fått offentliggjorda BAT-slutsatser för huvudverksamheten och det har klarlagts vilka som är tillämpliga för verksamheten. Det sistnämnda görs tillsammans med tillsynsmyndigheten. De BAT-slutsatser som innehåller utsläppsvärden kallas för BAT-AEL ”Emission Levels”. Det är troligen BAT-AEL-slutsatser som är mest aktuella inom egenkontrollen.

Hur mätningar av BAT-AEL ska genomföras kan finnas angivet i BAT-slutsatserna, ibland saknas dock detta. För att avgöra hur ofta mätningar behöver utföras kan viss vägledning finnas i det underlagsmaterial som ligger till grund för BREF-dokumenten, Monitoring of emissions from IED-installations.

Kontrollprogrammet/egenkontrollen kommer, på samma sätt som vid nya villkor, att behöva ses över när verksamheten får nya offentliggjorda BAT-slutsatser för huvud- eller sidoverksamhet.

BAT-AEL som omfattas av gällande villkor

Omfattas aktuella BAT-AEL-slutsatser av ett villkor i gällande tillstånd?
Är den mätning som sker i dagsläget för kontroll av villkorsefterlevnad tillräcklig? Stämmer enheterna i villkor kontra BAT-slutsats? Om inte, går det att räkna om från utförda mätningar eller behöver man börja med dubbla mätningar för att hitta en korrelation? (Detta för att kunna dra nytta av längre mätserier som genomförts.)

Mer information om vad som kan hanteras av tillsynsmyndigheten och vad som kräver en ansökan om alternativvärde finns i Naturvårdsverkets vägledning om Industriutsläppsbestämmelser.

BAT-AEL som inte omfattas av gällande villkor

För de eventuella BAT-AEL-slutsatser som inte omfattas av villkor i gällande tillstånd kan nya typer av mätningar behöva införas i egenkontrollen. Vilken typ av mätningar handlar det om samt hur ofta ska de utföras?

Periodiska kontroller

Periodiska kontroller, enligt industriutsläppsförordningen (2013:250) 1 kap. 21 och 22 §§, av mark och grundvatten ska utföras första gången senast fyra år efter det att huvudslutsatserna offentliggjorts. Därefter ska kontroll av grundvatten ske minst vart femte år och kontroll av mark minst vart tionde år. Tillsynsmyndigheten behöver ta ställning till vilka parametrar som verksamhetsutövaren ska kontrollera. Hur ofta ska kontrollerna ske? Egenkontrollprogrammet bör uppdateras i samband med detta.

Regler och lagstöd
  • Förordningen (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll
  • Industriutsläppsförordningen (2013:250)
  • Naturvårdsverkets föreskrifter (2000:15) om genomförande av mätningar och provtagning i vissa verksamheter

Aktuella förordningar

Industriutsläppsförordning, Sveriges riksdag

Miljöprövningsförordning, Sveriges riksdag

Miljötillsynsförordning, Sveriges riksdag 

Förordning om verksamhetsutövares egenkontroll, Sveriges riksdag

Lästips

Grundläggande information om industriutsläppslagstiftningen (IED) finns hos Naturvårdsverket.

Industriutsläpps­verksamheter, Naturvårdsverket

EU-kommissionens rapport om bevakning av utsläpp från industriutsläppsverksamheter: Monitoring of Emissions from IED Installations

Arkiv

  • Nyheter ›
  • Nyhetsbrev ›
  • Publikationer ›

Vilka är vi

  • Om oss ›
  • Kontakta oss ›
  • Lämna synpunkter på webbplatsen ›

Följ oss

  • Youtube ›
  • LinkedIn

Besöksadress

  • Södra Hamngatan 3

Postadress

  • 403 40 Göteborg

Telefon

  • 010-224 40 00

E-post

  • miljosamverkansverige@lansstyrelsen.se
Miljösamverkan Sveriges logga
Om webbplatsen ›
Om kakor ›
Redogörelse för tillgänglighet ›
Havs- och vattenmyndighetens logotyp
Naturvårdsverkets logotyp
Vi använder kakor

På miljosamverkansverige.se använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Du kan läsa mer om våra kakor på sidan ”Om kakor”

Funktionella kakor Alltid aktiv
En del kakor gör att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska. Dessa nödvändiga kakor är alltid aktiverade och går inte att inaktivera.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Analytiska kakor
Analytiska kakor ger oss information om hur vår webbplats används och gör att vi kan förbättra webbplatsen. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
På webbplatsen finns inbäddad film från TyoTube. Om du väljer att inte godkänna kakor kopplat marknadsföring kommer denna tjänst inte att aktiveras.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Inställningar
{title} {title} {title}